Makan Korek Api

ALAT-ALAT YANG DIPERLUKAN DALAM PERMAINAN
1. Korek Api

CARA BERMAIN
Seorang penyulap meletakkan beberapa korek api di dalam mulutnya. Lalu korek api tersebut terus dimakannya dan ditelannya. Untuk meyakinkan kepada penonton, penyulap mengambil sebatang korek api yang dinyalakan kemudian korek api yang masih menyala itu dimakannya. Akhirnya penonton banyak yang menggeleng kepala, dan cerita antara penonton dengan penonton lain : memang betul yang dimakan adalah korek api.

RAHASIA PERMAINAN
Penyulap dalam melakukan permainan ini menggunakan dua buah korek api. Adapun korek api tersebut, yang satu adalah korek api palsu, sedang yang satunya lagi adalah memang betul-betul korek api yang asli.
Korek api palsu ini dibuat dari bahan makanan yang diperoleh dari beli pada toko-toko (banyak sekali). Lalu korek api palsu ini dimasukkan dalam kotak korek api serta diberi tanda.
Sesudah demikian, penonton diberi tahu bahwa ini kotak korek api, lalu yang pertama penyulap mengambil korek api yang palsu itu dan dimakan. Terus kemudian yang akhir ambil korek api yang asli dan digoreskan pada kotak korek api sehingga menyala terus dimakannya.
Sebelum makan korek yang menyala itu, dalam mulut harus sedia air liur (ludah) baru korek yang menyala dimasukkan. Sesudah masuk mulut, maka mulut langsung ditutup, sehingga korek yang menyala itu pasti padam. Lalu korek api harap disembunyikan diantara gigi atau pipi. Supaya tidak ketahuan penonton dalam membuang korek api itu, ambillah sapu tangan untuk mengusap mulut.